Zal de overwinning van Pezeshkian de minderheden in Iran ten goede komen? Missie Netwerk Nieuws

Door Katey Hearth

Iran (MNN) – Weinigen hadden de hervormingsgezinde wildcard verwacht Masoud Pezeshkian negen dagen geleden de tweede ronde van de Iraanse presidentsverkiezingen zou winnen. Maar nu de realiteit begint door te dringen, “beginnen mensen weer te durven hopen, maar we moeten afwachten”, zegt Lana Silk, de Amerikaanse CEO van Iran transformeren.

“Ik denk niet dat iemand twijfelt aan zijn bedoelingen. Hij is waarschijnlijk de meest ‘normale’ Iraniër, als je die woorden wilt gebruiken, van iedereen die zich kandidaat heeft gesteld voor het presidentschap.”

De sympathie van Pezeshkian kan ten goede komen aan Minderheden in Iran voegt ze eraan toe. Plus, “hij is herkenbaar,” zegt Silk.

“Hij is van een etnische minderheid; hij is hartchirurg. Toen hij zijn kandidatuur aankondigde, hield hij de hand van zijn dochter vast.”

Of zijn persoonlijkheid zich vertaalt in positieve veranderingen voor minderheden valt nog te bezien. Tijdens zijn campagne riep Pezeshkian op tot meer maatschappelijke vrijheden, maar Irans Opperste Leider heeft nog steeds het laatste woord.

“Hij zal zich de etnische minderheden herinneren omdat hij een van hen is. Of hij veel zal kunnen activeren in termen van zijn agenda valt nog te bezien,” zegt Silk.

“Hij was een van de ‘originele’ crewleden die de [1979] revolutie introduceerden. Veel mensen die de revolutie in 1979 zagen, verwachtten echter iets anders dan wat ze kregen. Of hij in staat zal zijn om dat recht te zetten en het terug te brengen naar wat hij had gehoopt dat Iran zou zijn toen hij dit regime (Khamenei) binnenhaalde” is ook de vraag.

Verder “ben ik benieuwd hoe de heersende autoriteiten met hem omgaan, of ze zullen proberen hem te controleren, het zwijgen op te leggen of hem wat ruimte te geven,” vervolgt Silk.

Iran raakt steeds meer geïsoleerd op wereldschaal en het kan geen kwaad om iemand te hebben die het land met een zachtere touch, een zachtere blik tegemoet treedt; misschien zal dat het Westen een beetje sussen.

De Schrift vermeldt bidden voor gezagsdragers in 1 Timoteüs 2. Bid dat Pezeshkian de waarheid over Jezus zal leren kennen en dat zijn leven zal veranderen.

“Paulus vertelt ons over deze ‘onthulling’ die plaatsvindt wanneer mensen eindelijk de waarheid van het evangelie zien voor wat het is. Laten we daarvoor bidden,” zegt Silk.

“Kun je je voorstellen dat iemand als de president van Iran Jezus ontmoet in zijn dromen en een levensveranderende ervaring heeft en dat zijn levensloop is veranderd? En als gevolg daarvan is misschien de koers van een land veranderd. Laten we in geloof bidden voor dat soort dingen.”

De headerafbeelding toont de verkozen president Masoud Pezeshkian tijdens de verkiezingsdebatten in 2024.(Wikimedia Commons)

Oorspronkelijk gepubliceerd op: Mission Network News

15 juli 2024
Iran’s tweede ronde verkiezingen plaatst hervormer Pezeshkian tegenover hardliner Jalili: Missie Netwerk Nieuws Hoop uitzenden terwijl wanhoop zich verdiept in Iran: Zendingsnetwerk Nieuws

Doneer vandaag

Fondsen worden rechtstreeks gebruikt om ervoor te zorgen dat het evangelie wordt verkondigd, dat bekeerlingen worden geworteld in het Woord en dat leiders worden gevormd die de transformerende liefde van Christus in Iran - en daarbuiten - zullen brengen.